Group 4 project, który zakończył się 27 października 2017 roku, to projekt badawczy związany z naukami przyrodniczymi, który wykonujemy zespołowo w pierwszym semestrze IB1. Uczymy się jak istotni w pracy naukowej są inni ludzie i na czym polega praca w grupie. W tym roku udało nam się przygotować wyjątkowe pokazy, których tematem przewodnim był właśnie człowiek – HUMAN. Efekty przeszły wszelkie oczekiwania nie tylko publiczności ale i nas samych…

Udział w Group 4 Project jest jednym z warunków jakie należy spełnić by zostać dopuszczonym do egzaminów maturalnych. Prezentację, która ma na celu przedstawienie jakiegoś zjawiska z punktu widzenia takich dziedzin nauki takich jak chemia, biologia, fizyka, design i computer science, wykonuje się w kilkuosobowych grupach. Aby zaliczyć projekt należy spełnić niezbędne minimum oraz pojawić się na nagraniu. W naszej szkole finalne prezentacje przygotowane są z wielką starannością i uwagą.

Science of Emotions

Odkrywając człowieka na nowo pod hasłem „Science of Emotions”, zaproszeni goście, nauczyciele, komisje i uczniowie klas preIB zapoznali się z wynikami badań na temat rozpoznawania emocji przez poszczególne półkule mózgu, obejrzeli ludzkie twarze wykonane metodą druku 3D i dowiedzieli się jak narkotyki oddziałują na emocje.

Sleep

W kolejnej sali widzowie mieli okazję przyjrzeć się bliżej czynności, na którą według szkolnych legend zazwyczaj brakuje czasu. Podczas prezentacji „Sleep”, czyli sen, przedstawiono model tworzenia badań EEG i poruszono aspekt fal w poszczególnych fazach snu.. Ponad to omówiony został cykl senny oraz model budzika: nie tylko innowacyjnego, ale i jak najbardziej naturalnego dla człowieka.

Safe and Sound

Z doświadczenia wiadomo, że największym problemem z budzikami jest ich nieznośny i uporczywy dźwięk. Inna grupa uczniów zajęła się, więc analizą czynników istotnych by pozostać „Safe and Sound”. Poruszyli oni zagadnienie powstawania mowy i odbierania dźwięków z otoczenia, działanie kamertonu oraz omówili efekt Dopplera na przykładzie filmów. Oprócz tego publiczność obserwowała na żywo, w jaki sposób głos zmienia się po wdychaniu helu. Jako model dydaktyczny posłużyła autorska piosenka, jednak żaden opis nie jest w stanie oddać jej w pełni. W końcu najbardziej liczy się sound…

Digestive System

W czasie trwania pokazów na pewno niejednemu z widzów zaburczało w brzuchu. Na prezentacji o „Digestive System” bez wątpienia wszystkim udało się zaspokoić przynajmniej głód wiedzy. W jej trakcie zgłębiono proces przetwarzania na energię poszczególnych składników odżywczych, działanie enzymów w ślinie oraz zademonstrowano modele kanapek z konkretną zawartością kalorii. Aby ich liczba nie budziła wątpliwości, na koniec przedstawiono aplikację pozwalającą dokładnie obliczać spalone i pochłonięte kalorie.

Senses

Gdy już dla wszystkich stało się jasne, że aby chudnąć w oczach nie należy jeść aż się uszy trzęsą, część gości poczuła nieodpartą chęć poszerzenia swojej wiedzy o odbieraniu przez człowieka bodźców z otoczenia. Wiedzeni szóstym zmysłem stanęli, więc oni pod drzwiami z napisem „Senses”. Doskonale przygotowana grupa przedstawiła im model budowy ludzkiego oka z laserów i szkła, wyniki badań na temat posiadania genu PTC, stworzoną przez siebie grę komputerową oraz trzy rodzaje estrów o różnym zapachu. Wszystko utrzymane zostało w konwencji genialnej rodziny, w której nikt nie mówi co mu ślina na język przyniesie. Prezentacja „Senses” w głosowaniu przeprowadzonym wśród uczniów Pre-IB i nauczycieli, została uznana za najlepszy projekt w tegorocznej edycji Group 4 Project.

Human in Space

Po tak znakomitej prezentacji, kiedy wydawałoby się, że już nic więcej o ludzkich reakcjach nie uda się dopowiedzieć, zaskoczeni goście wyruszyli w spektakularną podróż kosmiczną. Projekt „Human in Space” miał na celu sprawić, by widzowie choć na chwilę oderwali się od Ziemi. Na wstępie doświadczeni astronauci przedstawili, więc wszelkie zagrożenia związane z przebywaniem po za atmosferą ziemską na przykład związane z odwapnianiem kości, sposoby transportu tlenu oraz model płuc wystawiony na działanie próżni kosmicznej. Dodatkowo na specjalnie przygotowanym modelu omówiono zakrzywianie się czasoprzestrzeni a zespół inżynierów przedstawił projekty, które mimo że zaprojektowane dla astronautów, przyjęły się również w naszych domach.

Anaesthetic

Po silnych przeżyciach niezbędne jest ukojenie, dlatego też w kolejnej sali, na wciąż roztrzęsioną publiczność, czekał już zespół gotowych do pracy specjalistów. W swoim projekcie grupa „Anaesthetic” skupiła się na wielu aspektach anestezjologii w nowoczesnej medycynie, jej typach i różnicowaniu oraz działaniu maski anestezjologicznej i elektrokardiografu.

The Perfect Shoes

W nieustannym bieganiu od sali do sali w poszukiwaniu kolejnych naukowych wrażeń bez wątpienia pomocne są dobre buty. Na szczęście zespół „The Perfect Shoes” stanął na wysokości zadania i na swojej prezentacji omówił sposoby dobierania odpowiedniego obuwia i to, jak ważne jest to dla naszego zdrowia. Skupiono się też na czynnikach, którymi kierujemy się przy wyborze i zakupie oraz na tym z czego i jak szyte są buty używane w różnych warunkach, od tych sportowych, poprzez modele górskie i trekkingowe do codziennych snakearsów.

Colours of the Wind

Wiedząc już od czego zależna jest cena dobrego obuwia i dlaczego mimo wszystko należy w nie inwestować, wielu gościom z pewnością zrobiło się czarno przed oczami. Ale ku radości wszystkich zebranych zupełnie przypadkowo, ostatnia z grup przygotowała pokaz o postrzeganiu kolorów przez człowieka. Zespół „Colours of the Wind” przybliżył widzom sposób w jaki określone fale światła tworzą kolory i jak są one odbijane przez materiały o różnej powierzchni. Opowiedzieli też oni, jak ekran komputera radzi sobie z wyświetlaniem określonych barw. Co więcej, gdyby ktoś nie czuł jeszcze pełni szczęścia, wpływ kolorów na odczuwanie konkretnych emocji powinien rozwiać już wszelkie czarne chmury.

Nauka dla każdego

Group 4 Project to nauka nie tylko dla nas samych i dla tych, którzy oglądali nasze prezentacje, ale też dla przyszłorocznego IB1. Jako rocznik 2000 możemy życzyć wszystkim, którzy przyjdą po nas powodzenia.

Tegoroczny Group 4 project był koordynowany przez nauczyciela fizyki Przemysława Misztę. Opiekunami grup byli nauczyciele: Berenika Targos-Panak (biologia), Ewelina Rutkowska (chemia), Sławomir Bochuta (design), Sławomir Smoliński (chemia), Neville Gonzalez-Szwacki (fizyka), Przemysław Miszta (fizyka) oraz Alan Smith (IT). W komisji oceniającej projekty zaangażowani byli także eksperci spoza szkoły: prof. Zbigniew Stojek z UW oraz dr Dariusz Sztenkiel z PAN.

Maria Wołyniak, IB1