Opinie absolwentów

Nasi absolwenci studiują na najlepszych uczelniach w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, a także na prestiżowych uniwersytetach w kontynentalnej Europie. Zapraszamy do zapoznania się z ich opiniami na temat szkoły, kursu IB, nauczycieli oraz programu wsparcia aplikacji na studia.

Kaja Molińska (matura 2017)

University of Oxford

Nasza szkoła pomogła mi w łagodniejszym przejściu w realia uniwersyteckie. W wielu liceach nauczyciele nadal pełnią przede wszystkim funkcję opiekunów: przypominają o zaległych pracach, sprawdzianach, pilnują żeby wszystko było zrobione i oddane na czas.

U nas było odpowiedzialnością ucznia aby pamiętać o zapowiedzianych sprawdzianach i oddać prace w terminie. Dzięki temu uniwersytet, gdzie czasem gospodaruje się bez żadnego nadzoru, nie jest takim szokiem.

Prawdopodobnie największą zaletą IB jest dla potencjalnych studentów Oxbridge fakt, że bardzo skutecznie uczy ono pisania esejów w systemie anglosaskim, a właśnie o pisanie esejów opiera się nauka w tych szkołach.

Ale nasza szkoła to więcej niż IB. Raszyńska jest wyjątkowa w liczbie możliwości które daje swoim uczniom. Jest wiele różnych przedsięwzięć, które pomogą w rozwijaniu talentów i zainteresowań: od MUNów, przed Ligę Debatancką, po politykę szkolną. Od magazynu szkolnego IBzine, przez spotkania z autorami, tłumaczami, czy filozofami, po zawody sportowe zespołu szkół Bednarska.

Our school will be what you make of it, ale dostarczy wielu możliwości by było to coś co można wspominać z uśmiechem — i satysfakcją.

Weronika Chrzanowska (matura 2017)

University College London

Raszyńska obudziła we mnie ciekawość dzięki wyjątkowej kombinacji, jaką tworzą nauczyciele-pasjonaci.

Zaletą szkoły jest partnerskie podejście do ucznia oraz wymagający, ale aktualny i elastyczny system nauczania jakim jest IB. Dzięki temu jak duży nacisk kładzie się na samodzielną analizę i ocenę, ta otwarta postawa nigdy jednak nie jest bezkrytyczna. W naszej szkole uczy się podchodzić do rzeczywistości refleksyjnie i niedogmatycznie.

Raszyńska wykształciła we mnie również poczucie sprawczości, przeświadczenie, że możemy zmieniać to z czym się nie zgadzamy. Takie myślenie jest dosłownie wpisane w historię tej szkoły, która powstała w wyniku działań ruchu obywatelskiego na rzecz demokratycznej edukacji. Ten duch jest widoczny do dziś między innymi w tym jak nasza szkoła wspiera oddolne inicjatywy.

Nauka na Raszyńskiej dała mi przede wszystkim uniwersalne narzędzia, które później mogłam wykorzystać aplikując na studia. Umiejętności, które wykształciłam pisząc liczne prace na historię, angielski czy ekonomię, pozwoliły mi samodzielnie rozwijać się w obrębie swoich zainteresowań – np. napisać esej na konkurs zorganizowany przez Uniwersytet w Cambridge.

Mimo tego że w IB nie uczyłam się filozofii, kiedy zainteresowały mnie jej połączenia się z prawem, wiedziałam gdzie i jakich szukać źródeł, jak się z nich uczyć zarazem odnosząc się do nich krytycznie. Te doświadczenia opisałam później w swoim personal statement na studia.

Jerzy Gut (matura 2015)

University of Warwick

Wyjątkowość Raszyńskiej polega na tym, że niesamowicie sprzyja uczniowi w łączeniu jego pasji i zainteresowań z obowiązkami szkolnymi.

To dzięki niecodziennemu podejściu ze strony szkoły mogłem pozwolić sobie na organizowanie Konferencji MUN, tworzenie projektów społecznych oraz na trenowanie wioślarstwa 6 razy w tygodniu przy jednoczesnym pisaniu testów w sprzyjających mi terminach. Według mnie żadne inne liceum z maturą międzynarodową w Polsce nie jest tak przychylne swoim uczniom pod kątem ich samorealizacji i nie zapewnia im porównywalnej elastyczności w organizowaniu własnych działań w ramach szkoły i poza nią.

Ogromną pomoc przy finalnych przygotowaniach do matury stanowiła możliwość spotkań z nauczycielami 1 na 1. To właśnie dostępność, kompetencje oraz życzliwość nauczycieli w udzielaniu indywidualnych porad była dla mnie kluczem do zdania matury na satysfakcjonującym poziomie.

Anna Gricuk (matura 2015)

University of London/Beijing Normal University

The most valuable lesson I learned at IB Raszyńska was that it is worth to pursue the subjects you are passionate about. At first I was having doubts about studying Chinese and History, however the teachers encouraged me to apply for the course I was most interested in despite it being an unusual and unheard of subject.

The thing that makes our school exceptional are the teachers, who are passionate about the subjects they teach. Many teachers did much more than just guide me through the gruelling process of writing internal assessments and preparing for final exams. On top of that, they suggested interesting books and articles that went beyond the prescribed curriculum, recommended great summer programs and offered good advice on a range of issues.

The school has a great support system that helps students navigate through UCAS. The teachers are more than willing to offer advice and proofread our personal statements, and write great letters of recommendation.

Teachers were always accessible via email and happy to meet outside of class to discuss any issues related to university applications.

Franciszek Lech (matura 2017)

King’s College London

Wyjątkowa na Raszyńskiej była możliwość nauki w małych grupach, która pozwoliła na bliską współpracę z nauczycielami. Dzięki temu zrozumienie materiału było łatwiejsze, a feedback dużo bardziej konstruktywny.

Małe grupy pomogły również w nawiązaniu lepszych relacji z rówieśnikami, dyskusje z którymi potem były świetną metodą utrwalania materiału i napędzały konstruktywną rywalizację, motywującą do nauki.

W trakcie pracy nad Extended Essay, pomoc supervisorów przy wyborze źródeł i możliwość dokładnego przedyskutowania tematu pracy, znacznie ułatwiła pisanie. Samo pisanie EE było dzięki temu mniej stresujące ale też bardzo rozwijające naukowo.

Raszyńska ma dużo możliwości zajęć dodatkowych co pomaga w rozbudowaniu aplikacji na studia. W trakcie samego procesu aplikacji szkoła wspiera, zarówno w pisaniu Personal Statement, co w wyborze uczelni. Dzięki temu sama aplikacja jest mniej stresująca.

Nauczyciele wspierali mnie również jeśli chodzi o referencje, szczególnie pomogło mi to że miałem szanse na przedyskutowanie z nauczycielem piszącym moją referencje na czym mi zależy żeby było uwzględnione.