W czwartek 19 listopada, na godzinie wychowawczej uczniowie IB2 mieli zaszczyt porozmawiania z okulistką dr hab. Anną Marią Ambroziak

Pani Doktor, a prywatnie mama jednego z absolwentów IB Raszyńska, opowiedziała nam o wpływie długich godzin przed komputerem oraz poradziła nam jak radzić sobie z problemami.

Nauka zdalna, a problemy ze wzrokiem

Ze względu na naukę w trybie zdalnym nasze oczy, jak wytłumaczyła dr Ambroziak, są narażone na wiele bodźców. Światło komputera, telefonu, tabletu, a do tego złe ułożenie ciała sprawiają, że u uczniów mogą wystąpić problemy ze wzrokiem. Kolejnym problemem jest suchość oka, która jest spotęgowana przez noszenie maseczek.

Zapytana przez uczniów o powagę sytuacji – czy to znaczy, że nasz wzrok jest spisany na straty, dr Ambroziak odpowiada, że da się uniknąć niektórych efektów ubocznych nauki online.

Jak chronić oczy

Aby prawidłowo dbać o swój wzrok należy wykonywać ćwiczenia z częstego mrugania – co jakiś czas należy odwrócić wzrok od ekranu u mocno zacisnąć powieki, aby nawilżyć gałkę oczną.

Ponad to na całym świecie zaleca się praktykę tak zwanych „dwudziestek”. Co dwadzieścia minut należy przenieść wzrok z ekranu komputera na panoramę za oknem. Przez okno należy patrzeć około 20 sekund, a nasz wzrok musi być utkwiony w punkcie który znajduje się około 20 stóp przed nami (7 m).

Lepszy dobór czcionek

Dyskutowaliśmy także na temat trudności z jakimi mierzą się nauczyciele w dobie online-learning, np. koniecznością sprawdzania wszystkich prac na ekranie. Pani doktor sugerowała ułatwienie życie pedagogom poprzez używanie czcionek przystosowanych do czytania z ekranu oraz o właściwie formatowanie prac, czcionką 12 z odstępami przynajmniej 1,5 wiersza. Dr Ambroziak potwierdziła, że kształt i wielkość czcionki ma znaczenie, kiedy osoba spędza cały dzień/noc na czytaniu prac uczniów.

Zapytana o wrażenia ze spotkania, uczennica IB2 odpowiedziała:

Na pewno będę przywiązywać większą wagę do ochrony moich oczu! Dr Ambroziak w intrygujący sposób przedstawiła nam negatywne konsekwencje długotrwałego wpatrywania się w ekran, teraz też wiem, w jaki sposób im zapobiegać.

Było to już drugie spotkanie z gościem specjalnym na godzinie wychowawczej. Z niecierpilowością czekamy na więcej interesujących rozmów.

Karolina Moczyńska, IB2