We wtorek 3 września 2019 roku cały rocznik IB1 wyjechał do Jachranki na warsztaty wyjazdowe, które przygotowują do przedmiotu TOK (Theory of Knowledge), który obok Extended Essay’u oraz wolontariatu (CAS), znajduje się w centrum całego kursu (tzw. IB core). Po godzinie jazdy z Warszawy dotarliśmy do naszego ośrodka, gdzie miały się odbywać wszystkie zajęcia. Po zakwaterowaniu w pokojach poszliśmy na drugie śniadanie, a 11:30, odbyła się lekcja wprowadzająca do TOK.

Wprowadzenie do TOK-u

Potem wszyscy uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Zaraz po 12:00 odbyły się trzy wykłady: przegląd podstaw TOK-u, AOK (Areas of Knowledge) oraz WOK (Ways of Knowing). Lekcje te skutecznie utrwaliły fundamenty przedmiotu oraz zarysowały obszary, którymi zajmuje się TOK. Dzień pierwszy zakończyliśmy grillem i ogniskiem.

Drugiego dnia uczestniczyliśmy w warsztatach o wiedzy tzw. shared and personal, kodowaniu i dekodowaniu języka, sytuacjach z prawdziwego życia oraz o błędnym rozumowaniu. W trakcie tych zajęć dowiedzieliśmy się wiele o tym jak wiedza wpływa na nasze życie. Ten dzień był także okazją do spotkania z wychowawcami o omówienia kalendarza roku szkolnego.

Tok i przedmioty IB

Kolejny dzień wypełniły wykłady dotyczące związku historii, antropologii, języka z TOK-iem, które pomogły nam zrozumieć jak szerokim zagadnieniem jest TOK i jak łączy się z różnymi dziedzinami wiedzy. Dodatkowo uczestniczyliśmy w warsztatach z uczciwości akademickiej (academic honesty), która jest jednym z fundamentów kursu IB. Spotkania uświadomiły nam jak ważne jest poprawne cytowanie źródeł w pracach, a także czym jest plagiat.

Ostatnim akcentem tego dnia była projekcja filmu dokumentalnego poświęconego komiksom zaangażowanym politycznie, które podejmują tematy związane z konfliktami i ich wpływem na życie ludności cywilnej w takich miejscach, jak Palestyna czy Bośnia oraz mierzą się z tragicznymi doświadczeniami z przeszłości jak Holokaust (komiks „Maus” Arta Spiegelmana) czy eksplozja bomby atomowej w Hiroszimie (komiks “Bosonogi Gen” Keiji Nakazawy). Film dokumentalny był bardzo poruszający i emocjonujący.

Podsumowaniem wyjazdu był piątkowy wykład o formalnych wymogach zaliczenia przedmiotu TOK, czyli obowiązkowych prezentacjach i esejach. Ostatnie spotkanie w Jachrance było poświęcone aplikacjom na studia w Wielkiej Brytanii. Wkrótce potem, spakowani i oświeceni, ruszyliśmy w stronę Warszawy.

Khushi Sinha, IB1