W ostatnią sobotę, 10 marca, odbyły się warsztaty matematyczne dla uczniów klas PreIB. Miały one formę konkursu, w którym uczestnicy podzieleni na zespoły musieli nie tylko wykazać się poprawnym rozwiązaniem zadań, ale także interesującym przedstawieniem wyników w postaci kreatywnego plakatu.
Podział na grupy przebiegł według poziomu matematyki, jaki uczniowie planują wybrać w IB – ci, którzy mają zamiar wybrać Math Studies, czy też Mathematics Standard Level trafili do grup, których zadaniem było rozwiązanie zadań „Core Level”. Natomiast uczestnicy warsztatów planujący Mathematics Standard Level lub Mathematics Higher Level znaleźli się w grupach rozwiązujących „Extended Level”, gdzie zadania miały wyższy poziom trudności.
Zadania pzypominały raczej te znane z konkursów matematycznych, niż z podręczników. Trzeba było wykazać się nie tylko umiejętnością czytelnego zapisania rozumowania, czy poprawnością obliczeń, ale także i pomysłowością oraz logicznym myśleniem.
Po wykonaniu zadań, grupy przygotowały plakaty prezentujące odpowiedzi do zadań oraz dowody znalezienia wyników, które następnie były prezentowane pozostałym uczestnikom. Podczas prezentacji uczniowie musieli dokładnie przedstawić tok swojego rozumowania oraz otrzymane rozwiązania.
Podczas gdy nauczyciele matematyki oceniali plakaty, uczniowie jedli zamówioną wcześniej pizzę. Była to więc nie tylko okazja do ćwiczenia matematyki w ciekawy i niekonwencjonalny sposób, ale także doskonały moment na integrację rocznika PreIB.
Na zakończenie ogłoszone zostały wyniki. Nagrodą dla dwóch zwycięskich grup, jednej pracującej nad zestawem zadań „Core Level” i jednej rozwiązującej zadania „Extended Level”, były pamiątkowe dyplomy oraz ocena cząstkowa 6 z matematyki dla każdego z członków zwycięskiej drużyny.
Mathematical Crush Course był jedną z ciekawych i unikalnych inicjatyw, których ostatnio coraz więcej w naszej szkole.
Maksymilian Łudziński, Pre IB