Opinie absolwentów
Nasi absolwenci studiują na najlepszych uczelniach w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, a także na prestiżowych uniwersytetach w kontynentalnej Europie. Zapraszamy do zapoznania się z ich opiniami na temat szkoły, kursu IB, nauczycieli oraz programu wsparcia aplikacji na studia.
Igor Słomiński (matura 2020)
Bocconi University
Najbardziej wartościową rzeczą, jaką wyniosłem z moich dwóch lat na Raszyńskiej, to chęć podejmowania ryzyka i wzięcia za nie odpowiedzialności. Jako uczeń ceniłem sobie dużą wolność pracy, ale także nauczyłem się radzić z konsekwencją tej „wolności” – odpowiedzialnością. Uważam, że to kluczowa cecha, która oprócz wiedzy, wyróżnia na tle innych.
Raszyńska odegrała kluczową rolę w dostaniu się na moje wymarzone studia. Po pierwsze, duży wybór przedmiotów HL, które pozwalają na zaawansowane sprofilowanie swojej nauki.
Oczywiście pod warunkiem, że trafnie wybierzemy te przedmioty. Pani Alicja Skręta, która posiada duże doświadczenie w biznesie, świetnie prowadzi lekcje biznesu. Odegrała ona ważną rolę, polecając mi mój przyszły uniwersytet (Bocconi) oraz pozwalając zgłębić moją pasję dla tego przedmiotu chociażby poprzez wolontariat na konferencji IBM Think w 2019.
Z kolei nauczyciel mojego drugiego HL-owego przedmiotu, pan Bartłomiej Mrożewski, rozwinął we mnie pokłady krytycznego myślenia. Postrzegam historię jako drugi kluczowy przedmiot, który pomógł mi, zrobić świetne wrażenie na moim wymarzonym uniwersytecie i finalnie zacząć na nim studia.
Podsumowując, Raszyńska oferuje wszelkie potrzebne narzędzia, które wymiernie pomagają w zgłębianiu swoich pasji i przekładaniu ich na konkrety, w postaci dostania się na wymarzone studia. Korzystajcie!
Makary Mulczyński (matura 2020)
Bocconi University
Pierwszą wartościową rzeczą, którą wyniosłem z Raszyńskiej jest umiejętność zarządzania czasem, co bardzo przydaje się na studiach. Drugą ważną rzeczą były niewątpliwie przedmioty, które robiłem na poziomie HL (Historia oraz Business Management). Poza faktem, iż sam ich program jest skrojony do potrzeb rozwijania umiejętności w tym zakresie, warto podkreślić, że nauczyciele zawsze traktowali swoich uczniów jak równorzędnych partnerów co dodatkowo motywowało do osiągania lepszych wyników.
Jednym z najważniejszych atutów Raszyńskiej jest szeroki wachlarz przedmiotów do wyboru. W moim przypadku przedmiot Business Management, który ciężko znaleźć w innych polskich szkołach, pozwolił mi zgłębić dziedzinę, którą obecnie studiuję na Bocconi.
Wiedza wyniesiona z tego przedmiotu w dużej mierze pokrywa się z sylabusem studiów, a przynajmniej 1. ich roku co zapewnia płynne przejście między liceum a uniwersytetem.
Julia Perendyk (matura 2020)
Maastricht University
Najbardziej wartościowa rzecz, którą wyniosłam z liceum IB Raszyńska jest grupa siedmiu najbliższych przyjaciół. Może się wydawać, że są to więzi niewywiedzione z naszej szkoły, ale to właśnie wielość trudów, obowiązków i wydarzeń z życia szkolnego jednoczyła nas i do siebie zbliżała.
Nigdy wcześniej w żadnej szkole nie udało mi się spotkać ludzi o tak różnych, ale wzajemnie się uzupełniających charakterach, dzielących ze mną zainteresowania a nawet myśli i gotowych debatować ze mną o każdej porze dnia i nocy. Sądzę, że takie relacje cechuje przede wszystkim bezinteresowność i autentyczność.
W tym liceum uczymy się uczyć. Stereotypem jest obraz ucznia IB, który dobrze zarządza swoim czasem czy radzi sobie ze stresem. To, co mam na myśli to raczej umiejętność przyswajania dużej ilości tekstu w krótkim czasie, bezproblemowe przygotowywanie bibliografii czy adnotacji w zadaniach zaliczeniowych oraz przekazywanie swojej wiedzy innym w zrozumiały sposób.
Justyna Michalak (matura 2020)
University of Warwick
Ze szkoły wyniosłam wspaniałe znajomości i przyjaźnie – Raszyńska pełna jest ludzi otwartych, ciekawych świata, którzy mają przeróżne pasje i zainteresowania. Przebywanie z nimi w środowisku szkolnym jak i poza nim było dla mnie ogromną przyjemnością. Jestem przekonana, że będziemy kontynuować nasze znajomości na długo po zakończeniu liceum!
Dzięki programowi IB i nauce na Raszyńskiej mogłam poszerzyć swoje naukowe zainteresowania, ale też poznać nowe dziedziny, co pozwoliło mi podjąć decyzję co do tego jaki kierunek studiów wybrać.
Ponadto szkoła pomogła mi ze stworzeniem aplikacji na studia w Wielkiej Brytanii, m.in. z napisaniem personal statement. Dlatego też myślę, że Raszyńska odegrała bardzo ważną rolę w tym, że od września 2020 rozpoczynam studia prawnicze na the University of Warwick.
Julia Juchno (matura 2018)
University College London
Z Raszyńskiej wyniosłam wiele wartości, najważniejsze to tolerancja i otwartość. Szkoła ta, jak żadna inna, pokazuje jak piękna i ważna jest różnorodność. Na każdym kroku wpajano nam, że choć tak bardzo się od siebie różnimy, każdy z nas wnosi coś wyjątkowego do wspólnoty szkolnej, przez co tworzymy barwną, unikatową całość. Indywidualne podejście do nauczania sprawiło, że każdy z osobna mógł rozwijać swoje talenty, a jednocześnie dokładać swoją cegiełkę do budowania wspólnoty szkolnej.
Po wyjeździe na studia za granicę z dumą opowiadałam jak liceum, do którego uczęszczałam, przyczyniało się do promowania różnorodności i tolerancji. To sprawiło również, że w szkole zawsze panowała rodzinna atmosfera oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu, jako że każdy wiedział, że może liczyć na równe, sprawiedliwe traktowanie przez wszystkich członków wspólnoty szkolnej.
Raszyńska to przede wszystkim wspaniała kadra nauczycielska, wspierająca nas o każdej porze dnia i nocy (czasami dosłownie, kiedy oddawaliśmy internale na ostatnią chwilę i nauczyciele poświęcali swój prywatny czas na ich sprawdzaniu, choć przecież wcale nie musieli tego robić – po prostu bardzo zależało im na naszym wyniku).
Szkoła ta kładzie nacisk nie tylko na naukę, ale także na rozwój pasji i zainteresowań, przez co moja wymarzona uczelnia, czytając mój personal statement, miała okazję poznać mnie jako człowieka i to dla najbardziej prestiżowych uniwersytetów jest kluczowe.
Kaja Molińska (matura 2017)
University of Oxford
Nasza szkoła pomogła mi w łagodniejszym przejściu w realia uniwersyteckie. W wielu liceach nauczyciele nadal pełnią przede wszystkim funkcję opiekunów: przypominają o zaległych pracach, sprawdzianach, pilnują żeby wszystko było zrobione i oddane na czas.
U nas było odpowiedzialnością ucznia aby pamiętać o zapowiedzianych sprawdzianach i oddać prace w terminie. Dzięki temu uniwersytet, gdzie czasem gospodaruje się bez żadnego nadzoru, nie jest takim szokiem.
Prawdopodobnie największą zaletą IB jest dla potencjalnych studentów Oxbridge fakt, że bardzo skutecznie uczy ono pisania esejów w systemie anglosaskim, a właśnie o pisanie esejów opiera się nauka w tych szkołach.
Ale nasza szkoła to więcej niż IB. Raszyńska jest wyjątkowa w liczbie możliwości które daje swoim uczniom. Jest wiele różnych przedsięwzięć, które pomogą w rozwijaniu talentów i zainteresowań: od MUNów, przed Ligę Debatancką, po politykę szkolną. Od magazynu szkolnego IBzine, przez spotkania z autorami, tłumaczami, czy filozofami, po zawody sportowe zespołu szkół Bednarska.
Our school will be what you make of it, ale dostarczy wielu możliwości by było to coś co można wspominać z uśmiechem — i satysfakcją.
Weronika Chrzanowska (matura 2017)
University College London
Raszyńska obudziła we mnie ciekawość dzięki wyjątkowej kombinacji, jaką tworzą nauczyciele-pasjonaci.
Zaletą szkoły jest partnerskie podejście do ucznia oraz wymagający, ale aktualny i elastyczny system nauczania jakim jest IB. Dzięki temu jak duży nacisk kładzie się na samodzielną analizę i ocenę, ta otwarta postawa nigdy jednak nie jest bezkrytyczna. W naszej szkole uczy się podchodzić do rzeczywistości refleksyjnie i niedogmatycznie.
Raszyńska wykształciła we mnie również poczucie sprawczości, przeświadczenie, że możemy zmieniać to z czym się nie zgadzamy. Takie myślenie jest dosłownie wpisane w historię tej szkoły, która powstała w wyniku działań ruchu obywatelskiego na rzecz demokratycznej edukacji. Ten duch jest widoczny do dziś między innymi w tym jak nasza szkoła wspiera oddolne inicjatywy.
Nauka na Raszyńskiej dała mi przede wszystkim uniwersalne narzędzia, które później mogłam wykorzystać aplikując na studia. Umiejętności, które wykształciłam pisząc liczne prace na historię, angielski czy ekonomię, pozwoliły mi samodzielnie rozwijać się w obrębie swoich zainteresowań – np. napisać esej na konkurs zorganizowany przez Uniwersytet w Cambridge.
Mimo tego że w IB nie uczyłam się filozofii, kiedy zainteresowały mnie jej połączenia się z prawem, wiedziałam gdzie i jakich szukać źródeł, jak się z nich uczyć zarazem odnosząc się do nich krytycznie. Te doświadczenia opisałam później w swoim personal statement na studia.
Jerzy Gut (matura 2015)
University of Warwick
Wyjątkowość Raszyńskiej polega na tym, że niesamowicie sprzyja uczniowi w łączeniu jego pasji i zainteresowań z obowiązkami szkolnymi.
To dzięki niecodziennemu podejściu ze strony szkoły mogłem pozwolić sobie na organizowanie Konferencji MUN, tworzenie projektów społecznych oraz na trenowanie wioślarstwa 6 razy w tygodniu przy jednoczesnym pisaniu testów w sprzyjających mi terminach. Według mnie żadne inne liceum z maturą międzynarodową w Polsce nie jest tak przychylne swoim uczniom pod kątem ich samorealizacji i nie zapewnia im porównywalnej elastyczności w organizowaniu własnych działań w ramach szkoły i poza nią.
Ogromną pomoc przy finalnych przygotowaniach do matury stanowiła możliwość spotkań z nauczycielami 1 na 1. To właśnie dostępność, kompetencje oraz życzliwość nauczycieli w udzielaniu indywidualnych porad była dla mnie kluczem do zdania matury na satysfakcjonującym poziomie.
Anna Gricuk (matura 2015)
University of London/Beijing Normal University
The most valuable lesson I learned at IB Raszyńska was that it is worth to pursue the subjects you are passionate about. At first I was having doubts about studying Chinese and History, however the teachers encouraged me to apply for the course I was most interested in despite it being an unusual and unheard of subject.
The thing that makes our school exceptional are the teachers, who are passionate about the subjects they teach. Many teachers did much more than just guide me through the gruelling process of writing internal assessments and preparing for final exams. On top of that, they suggested interesting books and articles that went beyond the prescribed curriculum, recommended great summer programs and offered good advice on a range of issues.
The school has a great support system that helps students navigate through UCAS. The teachers are more than willing to offer advice and proofread our personal statements, and write great letters of recommendation.
Teachers were always accessible via email and happy to meet outside of class to discuss any issues related to university applications.
Franciszek Lech (matura 2017)
King’s College London
Wyjątkowa na Raszyńskiej była możliwość nauki w małych grupach, która pozwoliła na bliską współpracę z nauczycielami. Dzięki temu zrozumienie materiału było łatwiejsze, a feedback dużo bardziej konstruktywny.
Małe grupy pomogły również w nawiązaniu lepszych relacji z rówieśnikami, dyskusje z którymi potem były świetną metodą utrwalania materiału i napędzały konstruktywną rywalizację, motywującą do nauki.
W trakcie pracy nad Extended Essay, pomoc supervisorów przy wyborze źródeł i możliwość dokładnego przedyskutowania tematu pracy, znacznie ułatwiła pisanie. Samo pisanie EE było dzięki temu mniej stresujące ale też bardzo rozwijające naukowo.
Raszyńska ma dużo możliwości zajęć dodatkowych co pomaga w rozbudowaniu aplikacji na studia. W trakcie samego procesu aplikacji szkoła wspiera, zarówno w pisaniu Personal Statement, co w wyborze uczelni. Dzięki temu sama aplikacja jest mniej stresująca.
Nauczyciele wspierali mnie również jeśli chodzi o referencje, szczególnie pomogło mi to że miałem szanse na przedyskutowanie z nauczycielem piszącym moją referencje na czym mi zależy żeby było uwzględnione.