W marcu tego roku nasza szkoła była reprezentowana na Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich w Poznaniu przez uczniów chodzących na koło debat oksfordzkich, prowadzone w naszej szkole. Na wyjazd pojechało ośmioro uczniów razem z nauczycielem prowadzącym koło debatanckie, Michałem Kruszyńskim.
Skład reprezentacji
Nasza reprezentacja składała się z uczniów na czterech różnych pozycjach: Martyna Chodań na pierwszej, Agata Szcześniak na drugiej, Piotr Borczyński na trzeciej oraz Zofia Ozga na czwartej. Razem z nimi do Poznania pojechali także uczniowie obserwujący debaty oraz wspierający drużynę.
Tezy o, których debatowała nasza reprezentacja zostały im podane tylko dziesięć dni przed dniem eliminacji. Aby się przygotować uczniowie oraz nauczyciel prowadzący spotykali się regularnie w szkole oraz poza nią we wcześniej ustalonych terminach. Poświęcili oni na to wiele czasu oraz energii i jak widać było warto.
Dyskutowane tezy
Naszym debatantom udało się wygrać wszystkie trzy debaty! Stawili oni czoło szkołom z różnych miast, były to: ZS nr 2 Dębica, PZS Wejherowo, IX LO Gdynia. Kolejnym sukcesem było to, że nasi uczniowie wyszli z grupy na pierwszym miejscu z największą liczbą dużych i małych punktów. Trzy tezy nad, którymi debatowali to: „Unia europejska powinna zrezygnować ze wszystkich sankcji ekonomicznych nałożonych na Rosję”, „Polski system szkolnictwa wyższego powinien opierać się na egzaminach wstępnych” oraz „W państwach rozwijających się, powinno prowadzić się politykę niskich podatków i niewielkiej ingerencji państwowej w gospodarkę”.
We wszystkich tych przypadkach wylosowali oni stronę propozycji, co miało miejsce tylko 15 minut przed debatami. Musieli się oni także przygotować do tezy “Polski system szkolnictwa wyższego powinien opierać się na egzaminach wstępnych”, która na miejscu została usunięta w wyniku losowania.
Integracja i nowe znajomości
W dwudniowym wyjeździe uczestniczyli uczniowie ze wszystkich roczników (Pre-IB, IB1, IB2). Dzięki temu mieli oni szansę na integrację między sobą oraz reprezentacjami innych szkół przebywających w tym samym zakwaterowaniu. Wyjazd ten pozwolił naszym uczniom także na rozwój swoich umiejętności debatanckich i retorycznych. Mieli oni też szanse na branie udziału w warsztatach prowadzonych na wydarzeniu oraz usłyszenie uwag i komentarzy zwrotnych od sędziów po każdej debacie.
Jako, że wyszli z grupy, nasi uczniowie znów pojadą w tym roku do Poznania, tym razem na dłużej. Będą oni kontynuować reprezentowanie naszej szkoły w półfinałach oraz finałach mistrzostw polski, które odbędą się już za miesiąc, na początku kwietnia.
Agata Szcześniak, IB 1