Idee wychowawcze
Pragniemy, aby wszyscy nauczyciele naszych szkół, wszyscy uczniowie, ich rodzice, a także ci, którzy dopiero ubiegają się o przyjęcie do grona uczniów, zdawali sobie jasno sprawę z idei, jakie w naszej społeczności stanowią podstawę działań wychowawczych i programów nauczania. Idee te zostały sformułowane w pierwszym roku istnienia I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego. Obecnie potwierdzamy zgodność naszych intencji z tym, co ustanowili przed laty jego założyciele.
1. Szkoły nasze nie są nastawione na ostrą rywalizację między uczniami i na osiąganie spektakularnych sukcesów. Nie walczymy za wszelką cenę o miejsca w rankingach. Obok uczniów bardzo zdolnych, przyjmujemy także tych, którzy wymagają dodatkowej pomocy i opieki – chorych, niepełnosprawnych, borykających się z kłopotami psychologicznymi. Stwarzamy także możliwość bezpłatnej nauki dzieciom uchodźców politycznych. Choć może to obniżać średnią ocen, dodawać pracy nauczycielom i pociągać za sobą dodatkowe koszty, uważamy, że ich obecność w szkole jest dla nas istotną wartością. Z pełną świadomością decydujemy się na to, by nasze szkoły były dobrym miejscem nie tylko dla tych, którzy wiele otrzymali od losu, ale także tych, którzy potrzebują pomocy edukacyjnej, wychowawczej, czy materialnej.
2. Podstawową ideą wychowawczą naszych szkół jest szacunek dla godności każdej osoby ludzkiej i poszanowanie praw człowieka. Chodzi nam o stwarzanie warunków do czynnego uczestnictwa uczniów w działaniach organizacji pozarządowych niosących pomoc, wsparcie i obronę wszystkim potrzebującym, niezależnie od ich narodowości i przekonań. Uważamy, że wyrazem poszanowania praw człowieka jest stosunek do mniejszości narodowych, rasowych i religijnych.
3. Pragniemy kształtować w naszych uczniach postawę życzliwości, tolerancji i wrażliwości wobec innych. Chcemy przygotować ich raczej do służby społecznej, niż do bezwzględnej walki o osobisty sukces. Zachęcamy uczniów do uczestnictwa w akcjach charytatywnych i wolontariacie, do podejmowania konkretnych działań na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych, uchodźców politycznych, dzieci z domów dziecka i tych żyjących w strefach zaniedbanych ekonomicznie i społecznie. Pragniemy wpoić uczniom przekonanie, że kto dużo otrzymał na starcie, ma obowiązek myśleć o tych, którzy mieli od niego mniej szczęścia.
4. Ważną ideą, wokół której koncentrują się programy wychowawcze naszych szkół, jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie demokratycznym. Szkolny system demokratyczny ma uczyć skutecznej współpracy dla wspólnego dobra, odpowiedzialności i trudnej sztuki kompromisu. Ma także pokazywać w doświadczeniu, że demokracja to umiejętność przestrzegania wspólnie ustanowionego prawa, nie zaś anarchia.
5. Szkolny system wychowawczy nastawiony jest na kształtowanie w uczniach umiejętności samodzielnego działania, niezależnego myślenia i odpowiedzialności za własny rozwój. Uczniowie traktowani są przez nauczycieli w sposób partnerski. Szkoła pozostawia im dużo swobody, lecz jednocześnie stawia poważne wymagania. Oczekuje, że wykorzystają stwarzane im szanse do rozwoju zainteresowań i uzdolnień.
Akceptacja powyższych idei jest podstawowym warunkiem uczestniczenia w życiu naszej szkolnej wspólnoty. Każdy, kto zastanawia się, czy podjąć pracę w jednej ze szkół Zespołu „Bednarska”, czy zostać uczniem, czy posłać tu swoje dziecko, powinien rozważyć ich zgodność ze swoim światem wartości.