W dniu 1 września, tuż po rozpoczęciu szkoły, cały rocznik IB1 udał się na wyjazd TOK – Theory of Knowledge. Jest to obowiązkowy komponent kursu IB, który skłania każdego ucznia, aby samodzielnie stawiał coraz to trudniejsze pytania i jednocześnie przeprowadzał autorefleksje, co ma zaprocentować w wielopłaszczyźnianym odbiorze każdego z wybranych przez nas przedmiotów na następne dwa lata.
Założenia przedmiotu TOK
Wtorkowe popołudnie przeznaczyliśmy na przegląd struktury, jak i tematów kursu TOK. Nie zabrakło spotkań z wychowawcami. Mogliśmy porozmawiać o czasie rozłąki, nietypowych wakacjach i odczuciach w roli nowych uczniów IBDP. Dzięki tym zajęciom mogliśmy również bliżej poznać się z osobami, które dołączyły w tym roku szkolnym do społeczności Raszyńskiej. Wieczór został przeznaczony na projekcję filmów – „Czeski Sen” i „Dwunastu Gniewnych Ludzi”.
W środę, w podzielonych grupach, mieliśmy zajęcia Knowledge and the Knower, gdzie przedstawione zostały nam główne założenia przedmiotu. Następnie przeszliśmy do zajęć prezentujących Optional Themes, m.in. Knowledge and Religion i Knowledge and Language. Na zajęciach How we gain knowledge? przybliżone zostały nam korelacje przedmiotu TOK z dziedzinami sztuk, historii, nauk humanistycznych, nauk przyrodniczych i matematyki.
Czwartkowe przedpołudnie, trzeci dzień warsztatów TOK, spędziliśmy dowiadując się „How to learn efficiently in IB?”. Podczas godzinnych zajęć omówiliśmy różne techniki skutecznego uczenia się i poznaliśmy wskazówki to jak osiągnąć sukces w IB. Przypomnieliśmy sobie zasady „Academic honesty”, różnice między Internal Assesment i External Assessment oraz wymagania które trzeba spełnić, aby zdać maturę IB.
Nie tylko nauka
Po południu, na zajęciach „Studying abroad” przybliżyliśmy sobie zalety studiowania na zagranicznych uczelniach. Omówiliśmy wymagania, które trzeba spełnić aby dostać się do uniwersytetów w USA i UK, potem porównaliśmy ceny czesnego w różnych krajach. Na kolejnym bloku „Art and knowledge” rozważaliśmy, czy sztuka wymaga wiedzy, a jeśli tak, to jakiej? Zastanawialiśmy się czy sztuka ma cel, jaką ma moc i czy może rozwiązać światowe problemy. Zdania były podzielone, co pozwoliło na powstanie spontanicznej, ciekawej dyskusji.
Wieczorem było ognisko. Tańczyliśmy belgijkę, graliśmy w ping ponga, rozmawialiśmy i (oczywiście) piekliśmy kiełbaski.
W piątek po śniadaniu odbyło się spotkanie z UCAS’u, na którym Pan Andrzej Fister-Stoga przypomniał nam jak wygląda proces aplikacji do uniwersytetów w Wielkiej Brytanii oraz jak skutecznie posługiwać się UCAS’em. Następnie na zajęciach „TOK assessment: exhibition”, po omówieniu wymagań, mogliśmy sami zrobić naszą mini-wystawę. Chodząc po terenie ośrodka w grupach, mieliśmy zrobić zdjęcia trzem rzeczom – jakimkolwiek rzeczom – które naszym zdaniem odpowiadały na jedno z „Knowledge questions”, na przykład „Can new knowledge czyhanie our established values and beliefs?”.
Po obiedzie ruszyliśmy w drogę powrotną na Raszyńską, z nowym zrozumieniem dla słowa „Knowledge”.
Aleksandra Iwanowska IB1, Monika Jaworska IB 1