Opieka psychologiczna
Dzisiejszy świat narzuca wzorzec dokonywania szybkich wyborów a oczekiwanie sukcesu bez pomyłek, wytwarza presję. Szkoła to przestrzeń, w której uczniowie stawiają czoła wyzwaniom zarówno edukacyjnym jak i relacyjnym.
Bycie nastolatkiem, wchodzącym w dorosłość, to najważniejsze wyzwanie rozwojowe w życiu człowieka.
Młodzież doświadcza nieustannych sprzeczności, stoi w rozkroku między:
- dorosłością a dzieciństwem,
- znajomymi a rodziną,
- między potrzebą samodzielności a potrzebą wsparcia,
- potrzebą intymności i tajemnicy a potrzebą bliskości z rodzicami,
- między niezależnością, wolnością wyboru a zależnością i strukturą,
- między światem materialnym a duchowością,
- między światem wirtualnym a światem realnym.
To całkowicie naturalne, że młodzi ludzie gubią się że szukają, że nie wiedzą.
Spotkanie ze szkolnym psychologiem jest sytuacją, w której uczeń otrzymuje wsparcie; pomoc w rozwiązaniu szeroko pojętego konfliktu.
Dzięki niemu można popatrzeć na siebie w inny sposób, obejrzeć siebie w innym świetle, przyjrzeć się hierarchii priorytetów. To moment, w którym zatrzymujesz się na chwilę, po to żeby iść dalej.
Spotkania z psychologiem mają charakter konsultacji, wsparcia, czasem interwencji. Odbywają się zazwyczaj w formie indywidualnej, opierają się na wzajemnym zaufaniu. Psycholog jest w szkole codziennie i można spotkać się z nim na przerwie i w każdym innym momencie, kiedy zachodzi taka potrzeba.
Psycholog stale współpracuje z wychowawcami i monitoruje na bieżąco sytuacje uczniów.
Małgorzata Kłoś, psycholog szkolny IB DP
Maria Pietrusińska, psycholog szkolny IB MYP(ic)