Wymagania do egzaminu wstępnego do klasy I (MYP4)
Język Angielski (poziom CEFR B2)
Egzamin z języka angielskiego składa się z trzech części, czas każdej podany jest w nawiasach poniżej.
- WRITING (75 minut)
- Krótka forma (description of a place, a person, an event etc.)
- Esej (for and against; opinion essay)
- READING COMPREHENSION (60 minut)
- Multiple choice
- True/False
- Missing sentences / paragraphs
- Matching speakers with texts
- GRAMMAR AND VOCABULARY (75 minut)
- Tenses
- Passive voice
- Reported speech
- Time clauses
- Conditionals
- Modal verbs
- Relative clauses
- Articles
- Gerund and infinitive
- Prepositions
- Word formation
- Sentence transformation
Przykładowy egzamin z języka angielskiego
Język Polski
Egzamin trwa 90 minut.
Kandydaci otrzymają arkusz egzaminacyjny, którego wypełnienie będzie wymagało pracy rozłożonej na trzy etapy.
Etap pierwszy to zapoznanie się z zamieszczonym tekstem. Może to być tekst publicystyczny (np. fragment artykułu, reportażu, recenzji), filozoficzny, literacki (proza, dramat, wiersz). Pod tekstem znajdziecie pytania naprowadzające na jego temat, istotne sensy, ciekawe zagadnienia, zadania kreatywne.
Etap drugi bsprawdza stopień zrozumienia zamieszczonego tekstu (w tym użytych w nim poszczególnych wyrazów lub zwrotów). Waszym zadaniem jest również przedstawienie własnego zdania na temat problemu, który został poruszony w przedstawionym tekście.
Etap trzeci to napisanie – na przykład – artykułu, rozprawki, wywiadu (z autorem jednego ze wskazanych tekstów), charakterystyki, kartki z pamiętnika itp.
Przykładowy egzamin wstępny z języka polskiego
Matematyka
Egzamin trwa 120 minut.
Wymagania na Egzamin Wstępny do klasy pierwszej (MYP4)
Algebra
1. Potęgi o podstawach wymiernych
Uczeń:
● zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi o wykładniku całkowitym dodatnim;
● mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach całkowitych dodatnich;
● mnoży potęgi o różnych podstawach i jednakowych wykładnikach;
● podnosi potęgę do potęgi;
● odczytuje i zapisuje liczby w notacji wykładniczej , gdy 1 ≤ a < 10, k jest liczbą całkowitą.
2. Pierwiastki
Uczeń:
● oblicza wartości pierwiastków kwadratowych i sześciennych z liczb, które są odpowiednio kwadratami
lub sześcianami liczb wymiernych;
● szacuje wielkość danego pierwiastka kwadratowego lub sześciennego oraz wyrażenia arytmetycznego
zawierającego pierwiastki;
● porównuje wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki z daną liczbą wymierną oraz
znajduje liczby wymierne większe lub mniejsze od takiej wartości, na przykład znajduje liczbę całkowitą
a taką, że: ;
● mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.
3. Wyrażenia algebraiczne
Uczeń:
● zapisuje opisane operacje jako wyrażenia algebraiczne z jedną lub więcej zmiennymi;
● oblicza wartość liczbową wyrażeń algebraicznych (podstawiając wartości);
● opisuje zadanie tekstowe jako wyrażenia algebraiczne i rozwiązuje je;
● dodaje i odejmuje jednomiany podobne (różniące się tylko współczynnikiem liczbowym);
● redukuje wyrazy podobne w sumach algebraicznych;
● rozwija nawiasy;
● stosuje wzory skróconego mnożenia: różnica kwadratów, kwadrat sumy, kwadrat różnicy.
4. Obliczenia procentowe
Uczeń:
● przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości;
● oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b;
● oblicza, jaki procent danej liczby b stanowi liczba a;
● oblicza liczbę b, której p procent jest równe a;
● stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w
przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.
5. Równania z jedną niewiadomą
Uczeń:
● sprawdza, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania (I, II lub III stopnia) z jedną niewiadomą;
● rozwiązuje równania liniowe z jedną niewiadomą;
● rozwiązuje równania sprowadzalne do równań liniowych;
● rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem równań liniowych, także z procentami;
● rozwiązuje proste równania z wartością bezwzględną, np. , metodami graficznymi i algebraicznymi.
6. Proporcjonalność prosta
Uczeń:
● podaje przykłady wielkości proporcjonalnych;
● wyznacza wartość wielkości proporcjonalnej w określonej zależności, np. cena zależna od ilości
produktu, zużycie paliwa od przebytej odległości.
Geometria
7. Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie
Uczeń:
● znajduje kąty przyległe i wierzchołkowe przy przecięciu prostych;
● stosuje własności prostych równoległych (kąty odpowiadające, naprzemianległe);
● rozpoznaje trójkąty przystające i stosuje ich własności;
● stosuje własności trójkątów równoramiennych;
● stosuje nierówność trójkąta: AB + BC ≥ AC
● wykonuje obliczenia geometryczne z wykorzystaniem sumy kątów wewnętrznych trójkąta;
● stosuje twierdzenie Pitagorasa w sytuacjach praktycznych.
8. Wielokąty
Uczeń:
● zna pojęcia związane z wielokątami aż do sześciokąta;
● stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu oraz wyznacza
długości odcinków w obrębie tych figur (bez trygonometrii).
9. Oś liczbowa i geometria współrzędnych
Uczeń:
● zaznacza liczby i nierówności na osi liczbowej;
● przedstawia rozwiązania równań na osi liczbowej;
● odczytuje współrzędne punktów kratowych z diagramu;
● zaznacza punkty kratowe w układzie współrzędnych;
● znajduje środek odcinka między dwoma punktami oraz drugi koniec odcinka znając jeden koniec i
środek;
● oblicza długość odcinka między dwoma punktami kratowymi;
● znajduje inne punkty kratowe leżące na prostej AB;
● znajduje pole figury geometrycznej znając współrzędne jej wierzchołków.
10. Geometria przestrzenna
Uczeń:
● rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy (proste i foremne);
● oblicza objętość i pole powierzchni graniastosłupów;
● oblicza objętość i pole powierzchni ostrosłupów;
● wyznacza inne parametry z objętości i pola powierzchni, np. długość podstawy.
11. Geometria koła
Uczeń:
● oblicza obwód koła na podstawie promienia lub średnicy;
● oblicza promień lub średnicę koła o danym obwodzie;
● oblicza pole koła;
● oblicza promień lub średnicę koła o danym polu;
● oblicza pole pierścienia kołowego;
● znajduje możliwe położenia środka koła stycznego do innego koła (wewnętrznie lub zewnętrznie).
Statystyka i prawdopodobieństwo
12. Statystyka
Uczeń:
● interpretuje dane z tabel, wykresów słupkowych i kołowych oraz wykresów w układzie współrzędnych;
● tworzy wykresy słupkowe, kołowe i liniowe na podstawie danych;
● oblicza średnią arytmetyczną i medianę zestawu danych;
● oblicza średnią dla połączonych zbiorów danych.
13. Prawdopodobieństwo
Uczeń:
● oblicza prawdopodobieństwa w doświadczeniach z dwoma rzutami kostką;
● oblicza prawdopodobieństwo przy losowaniu dwóch elementów z worka (z i bez zwracania);
● oblicza prawdopodobieństwa w oparciu o zliczanie jednakowo prawdopodobnych zdarzeń.
